Friday 9 August 2013

in perpetuum

" Iman. Aku tengok kau bukan kau yang dulu."

"People keeps changing, Ira. Apa aku boleh buat?"

Yes. People changed. Tapi ade dua. Arah buruk or baik. Itu hak pemilik nak pilih yang mana satu.
Sejak opah Iman meninggal, dia beza. Sangat.
Amalan dia memang tambah. Tapi dia sendiri taktau nawaitu dia apa. Untuk apa dia bangun malam semua tu.
Untuk apa dia baca Yassin setiap malam. Kenapa. Blur.

...................................................

" Kalau dah semua baca untuk opah, sapa nak baca untuk atok?"

Even aku tak penah jumpa atok. Aku dapat rasa sayang dia tu. Opah selalu cerita sayangnya dia pada semua orang. Tak pernah kisah. As long as dia mampu, dia bagi semua orang yang ada kat rumah dia apa yang dia beli untuk anak-anak dia. Bahagia bukan.
Atas dasar itulah dia baca Yassin kat kubur atok. Rindu sesangat.

Sayang tu dari hati. Sayang tu wujud sebab Allah wujudkan dalam hati. Alhamdulillah.

Tanpa toleh belakang, dia pergi.

Usai Yassin untuk yang tersayang, 'jenguk' opah di sana. Semua nangis. Tapi dia tak. Dia hormat opah dia di sana.
Biar apa orang lain cakap dia heartless.

 "Iman, Allah tu kan Maha Mengetahui semuanya. Biar apa orang cakap", bisik hati kecil dia.

Keluar dari kawasan yang dia akan 'duduk' tak lama lagi, naik kereta. Sayu.

"Tak lama lagi, waktu aku pulak. Apalah yang jadi kat aku dalam tu. Sempit ke lapang"

Allahu. Bergetar hati. Tahu salah satu tu akan terjadi tapi, amalan dia. Boleh dikira. Mungkin.
Nakkan jannah yang bahagia tu. Tapi usaha takda. Manusia. Itu aku. Aku.

Dalam perjalanan balik, Allah bagi hadiah lagi pada dia.
Terdetik hati fikir balik semua benda yang jadi pada dia lepas opah dia pergi. Buat selama-lamanya.

"Allah Iman. Apa yang jadi kat kau. Kau rebah mati macam tu je. Life kau? Kau sendiri tolong hancurkan.
Apa kau salahkan Kekasih aku tu ke? Lepas apa yang Dia dah bagi kat kau. Itu je kau balas?
Takde rasa bersalah langsung kan kau Iman kat Kekasih aku tu. Secebis? Sekelumit?"

Mata basah. Rebah.

Maaf ya Rabb. Zahirnya dia masih buat semua suruhan-Nya. Batinnya? Allah yang tahu.

"Ya Allah. Aku mohon Ya Allah peganglah balik hati aku yang penuh titik hitam ini Ya Allah.
Maafkan aku Ya Rabb"

Lap air mata.

Mungkin satu cara hidup baru yang dia kan mulakan semula. Harap mungkin itu benar. Amiin.

No comments:

Post a Comment